|
||||||||
We zijn al sinds jaar en dag grote fans van vrouwelijke singer-songwriters die zich toeleggen op het brengen van zelfgeschreven folksongs. Met de Canadese zangeres Madeleine Roger uit Winnipeg kunnen we dankzij haar debuutplaat “Cottonwood” een nieuwe naam aan ons reeds uitgebreide lijstje van favoriete vertolkers van dit genre toevoegen. Met elf nummers waarin ze uit het leven gegrepen verhalen vertelt op de tonen van mooie melodieuze muziek is “Cottonwood” een uitstekende plaat geworden van deze zichzelf met akoestische gitaar begeleidende dame die in de vakpers al vergelijkingen met o.a. Gillian Welch, Joni Mitchell, Kathleen Edwards en die andere Canadese songsmid Ron Sexsmith heeft laten optekenen. Haar loepzuivere zangpartijen zijn de meest opvallende kenmerken in het werk van Madeleine Roger op dit album. De eerste overtuiging van haar klasse volgt op het beluisteren van het nummer “60 Years More” en het geheel akoestisch gebrachte “Soldier Song”. In de eveneens totaal door akoestische instrumenten begeleide albumtiteltrack “Cottonwood” horen we vier andere dames aan het werk op contrabas, mandoline en viool, terwijl de harmony vocals knap verzorgd worden door Olivia Maxfield. Madeleine Roger is naast zangeres ook een overtuigde feministe die vindt dat het vaak ‘zwakkere geslacht’ genoemde deel op deze aarde sterker hun plaats in de wereld moet opeisen en naar volledige gelijkheid der seksen moet streven. Daarover heeft ze dan soms ook in treffende beeldspraak in de door haar gecomponeerde liedjes en ze voegt de daad bij het woord door minstens de helft van de instrumentalisten op deze plaat uit het vrouwelijke aanbod te selecteren. Alvorens deze recensie af te sluiten willen we nog enkele titels van aanbevolen tracks uit het zeer minimaal georkestreerde “Cottonwood” voor u noteren. Dat zijn opener “Sweet Little Lies”, “Rough Hand”, “This Way For Me”, het zachtjes rockende “Have It All” en vooral de op de video te beluisteren albumafsluiter “Take My Time”. Naast haar solocarrière is Madeleine Roger ook nog actief als 50% van het folkrootsduo ‘Roger Roger’ waarmee ze samen optreedt met haar tweelingsbroer Lucas Roger die op “Cottonwood” ook op drie tracks op gitaar meespeelt. We durven vermoeden dat ze met beide muzikale projecten succesvol zal zijn, tenminste als de kwaliteit van de liedjes die ze componeert van dit hoge niveau kan blijven. (valsam)
|
||||||||
|
||||||||